Open menu
davisco-5E5N49RWtbA-unsplash

Je bent geen CoolBlue.

Iedereen wil tegenwoordig CoolBlue zijn. 'Alles voor een glimlach', wie wil dat nou niet?!? Nou.. wij dus. Althans, niet per definitie. Niet omdat wij iets tegen CoolBlue hebben. Integendeel zelfs. Wij geloven echter dat je als krachtig merk bij jezelf moet blijven. Onze oplossing? Blijf authentiek. Maar dan ook écht authentiek.

Brand first.

Excelleer als krachtig en betekenisvol merk.

Het belang van een onderscheidende positionering is inmiddels wel algemeen bekend. Je wil immers toch met een uniek verhaal naar buiten kunnen treden. Wij zien echter nog te vaak dat er - met de beste bedoelingen - keuzes gemaakt worden die niet tot het gewenste resultaat leiden.

Soms wordt er te nadrukkelijk gezocht naar een gat in de markt om hier vervolgens de hele branding aan op te hangen. Er wordt teveel naar andere merken gekeken (het CoolBlue voorbeeld). Of er wordt te snel vanuit een content- of middelenbehoefte gedacht, zoals een nieuwe campagne, website of brand movie.

Het risico?

Een positionering die onvoldoende aansluit op het DNA van het merk. Die mensen onvoldoende weet te 'raken' en ook niet leeft binnen de organisatie ("weer zo'n trucje van de marketingafdeling"). Een positionering die niet geborgd is op de lange termijn.

Van een groep ervaren en ingetogen financespecialisten moet je niet gaan verwachten dat ze zich als een hippe Amsterdamse startup gaan gedragen. Net als dat je van Red Bull niet verwacht dat ze je plaatselijke schaakvereniging gaan sponsoren. Je moet authentiek blijven. Geloofwaardig. Dat wekt vertrouwen. Daarmee creëer je loyale fans.

Betekent dit dat je anders geen overtuigende merkbeleving in de markt kan zetten? Natuurlijk wel. Alleen zie je dan vaak dat er een grote afhankelijkheid ontstaat van externe partners om die beleving vast te houden. En die vinden dat prima. Daar is hun business model ook op ingericht. Maar voelen jouw medewerkers wel waar jouw merk voor staat? En wat als je bepaalde werkzaamheden meer naar jezelf toe wilt trekken? Vaak kom je er dan achter dat je te weinig houvast hebt. En dan begint de worsteling.

Wij vinden dat de positionering uit de eigen organisatie hoort te komen. Uit het eigen merk. Je zou in de prakijk elk jaar van reclamebureau moeten kunnen switchen, zonder dat jouw doelgroepen hier iets van merken. Simpelweg omdat jouw merkbeleving intern geborgd is.

Vandaar dat wij het merk op 1 zetten. Dat is ons startpunt. Wij geloven niet meer in pure business- of marktpositioneringen. Die tijd is voorbij. Mensen kiezen tegenwoordig voor merken die van betekenis zijn. Die ze herkennen en vertrouwen. Vandaar dat wij geloven in de kracht van merkpositionering.

Wij doen dit vanuit onze eigen methodiek. Benieuwd naar onze aanpak? Neem eens een kijkje bij de Brilliant Orange Brand Tactics TM of neem contact op om te sparren.

Contact

Ontdek hoe wij kunnen helpen.

Jouw business versnellen.

Brand Tactics TM

Ontdek de potentie van jouw merk en marketingstrategie.

Verder lezen

Brand Tactics TM

Strategisch partnership

Wij creëren, borgen en vergroten jouw business value.

Verder lezen

Strategisch partnership